New Roomies - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Kim Sanden - WaarBenJij.nu New Roomies - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Kim Sanden - WaarBenJij.nu

New Roomies

Blijf op de hoogte en volg Kim

03 Augustus 2012 | Brazilië, Curitiba

Oi gelera,

Tudo Bem? Eu beleze! Eu fahler Portugese um pociniho. Nou het schrijven gaat stroef maar het spreken gaat soepel ;). Ik moet zeggen dat al mijn talen momenteel een beetje stroef gaan, in huis word veel Frans gesproken maar ook Portugees en Engels, daarnaast natuurlijk ook Nederlands. Maar ik betrap mezelf erop dat ik steeds vaker in Engels denk en zelfs droom. Natuurlijk niet erg, maar soms wel een beetje verwarrend want ik kom niet meer op de juiste woorden in het Nederlands.

Zoals jullie hebben gezien is het even geleden sinds de laatste keer dat ik heb geschreven. We hebben het ontzettend druk op school, wat we beiden niet hadden verwacht. Maandagochtend begon onze eerste schooldag met de les Comteporary Brazilian Economics (even tussendoor dit gaat weer een laaaaaaaang verslag worden) van 8.20 tot 12.00. Zoals jullie weten volgen Anne en ik het English Semester at the Brazilian Business school. Anne en ik waren maar liefst 10 minuten te laat... maar het is Brazilieë he?! Te laat komen is allowed. Wat standaard inhoud dat Anne en ik de lessen ongeveer 10 minuten te laat binnen komen lopen maar de rest doet dat ook dus het mag hier allemaal. Natuurlijk hebben Anne en ik wel afgesproken dat we hier geen gewoonte van gaan maken ;)... Nadat we onszelf eenmaal geïnstalleerd hadden (geloof me deze stoelen zijn beter dan die bij Fontys ACI, Nick mocht je het lezen dit is een hint ;)!) begon de leraar met zichzelf voor te stellen. Ik kan zeggen dat ik uitermate teleurgesteld was, deze lieve meneer heeft namelijk een Engels niveau wat vergelijkbaar is met een kind van 8 jaar. Hij heeft zichzelf wel twintig keer herhaalt vanwege een gebrek aan woordenschat. Ik keek Anne aan en zei 'Als dit serieus het niveau is van het Engelse semester switch ik vrijwillig naar Portugees, want dit is niet om aan te horen!' Gelukkig werd de les halverwege doorbroken en moesten we richting het Blauwe gebouw want daar was het International Office Cafe aan de gang. Iedere exchange student moest zijn eigen universiteit vertegenwoordigen, in ons geval deden Alina en Adriana dat voor ons. Ik weet niet of ik jullie al eerder over deze meiden heb verteld maar zij zijn beiden Duits, wonen in Duitsland maar studeren in Venlo aan de Fontys waar ze International Marketing volgen. Adriana is half Braziliaans (haar moeder is een Braziliaanse) en spreekt dan ook erg goed Portugees. Ze zijn beiden erg aardig en we hebben dan ook veelal dezelfde lessen.
Na 15 minuten kwam het exchange office echt op gang en hebben we diverse Brazilianen ontmoet die richting Nederland (willen) gaan. Ik heb ze mijn email adres maar gegeven en gezegd dat ze er rekening mee moeten houden dat het daar over 4 maanden toch echt wel gaat sneeuwen enzo, maar dat ze niets te vrezen hebben aangezien wij wel centrale verwarming hebben. Dat vonden ze toch wel heel apart hoor...

Na het International Office Cafe hebben we gezellig geluncht in onze extreem grote kantine. Ik kan er nog niet aan wennen dat mensen hier tussen de middag echt warm eten. Andersom vinden de meeste exchange studenten het maar raar dat wij alleen in de avond warm eten. Tsja ieder zijn ding denk ik dan. Om 14:00 begon onze tweede les, Strategic Management nou ik was blij verrast. Deze man had een interessant verhaal en heeft ook in Amerika lesgegeven op een universiteit in Chicago. Zijn verhaal was interessant, het enige nadeel is wel dat hij ontzettend veel verlangt in zijn klas. Zo zijn er bepaalde boeken en artikelen die gelezen moeten worden. Dus ik ben nog in dubio of ik niet switch naar International Economics omdat dat blijkbaar ook erg interessant blijkt te zijn en je hoeft minder voor dat vak te doen.

In de tussentijd ben ik best ziek geweest last van koorts en erg veel hoesten etc. wat te maken heeft met het weer. Het schommelt hier zo ontzettend erg, de ene dag loop je in je t-shirtje buiten, de volgende dag heb je weer 2 truien aan. Geen pijl op te trekken, tegenwoordig check ik dus,voordat ik naar school ga, het weer zodat ik niet voor onverwachtse verassingen kom te staan. 'S avonds hebben Anne en ik niet veel gedaan. Dinsdag ochtend hebben we onze eerste les Portugees gehad, nou die leraar ging meteen volle bak aan de slag. We hebben een speciale Portugese klas voor het Engelse semester maar de niveau's zijn nogal verschillend. Anne en ik zijn de twee met de minste kennis dus we moeten hard aan de bak! Dinsdag middag zijn we op sportschoenen jacht gegaan en... GESLAAGD! Ik mag mezelf officieel trotse eigenaresse noemen van Nike hardloopschoenen. 's Avonds zijn Anne, Jorge, Lucas en ik naar de nieuwe Batman geweest. Dit keer gewoon lekker Engels gesproken met Portugese subtitels, maar man wat is dat een goede film zeg! De beste film die ik in een jaar heb gezien (op Twilight na dan). Uiteindelijk waren we om 01:00 thuis en troffen we onze fellow roomies aan, deze waren shots aan het drinken omdat Alex de dag erna richting Sao Paulo zou gaan voor een stage. In de tussentijd hadden ze met z'n 3en (Alex, Thomas & Blandine) een hele fles wodka leeg gedronken dus de stemming zat er goed in. Anne en ik schoven aan en Blandine waarschuwde ons dat het gespreksonderwerp seks was. Nou ik zal jullie verder niet vervelen met details enzo, maar die Fransen die kunnen er wat van... ik maar denken dat Nederlands open en direct zijn haha.

Door naar woensdag om 8.20 hebben we onze eerste les in Information Systems gehad. Persoonlijk was ik hier niet zo'n fan van, mocht er enige mogelijkheid zijn om deze les te laten vallen dan ga ik dat doen. In de middag kregen we Geopolitics & International Business, erg leuk vak en interessante docent ook. Hij begon de les met een heel verhaal over zijn leven en op de plaatsen waar hij is geweest (lees de hele wereld). Daarna heeft hij rustig uitgelegd wat we de komende 18 weken gaan doen. Al met al een prima les. In de avond zijn we met onze nieuwe huisgenoten naar een heuse churasscaria gegaan. Dat was gaaf.. ik heb nog nooit zoiets gezien. Ten eerste stond er een hele lange rij met mensen te wachten op een tafeltje. Dus het duurde even voordat we aan de beurt waren, maar eenmaal geïnstalleerd heb ik mijn ogen uitgekeken. Ik heb foto's bijgevoegd zodat jullie goed kunnen zien hoe het eruit zag. Maar het was echt heel gezellig en we hebben dan ook heerlijk gegeten. Naderhand zijn Anne, Thomas, Bladine en ik naar huis gegaan. Ik voelde me nog steeds niet honderd procent. Vanochtend heb ik dan ook eindelijk eens uitgeslapen en ik moet zeggen dat slaap me goed heeft gedaan. Maar al met al ben ik nog steeds niet 100%. Toen we thuis aankwamen troffen de tweede poort wagenwijd open en de voordeur ook. Daarnaast waren alle lichten uit...Ik was als de dood dat ze al onze spullen meegenomen hadden dus ik trok dan ook een sprintje naar boven, waar ik gelukkig al onze spullen aantrof. Tot op heden blijft het een raadsel wat er gebeurt is. Er moet namelijk iemand binnen zijn geweest die de deuren dicht heeft gedaan en de lichten uit...Maar niets heeft meegenomen. Ik moet zeggen dat ik de schrik even goed in de benen had zitten, we hebben dan nu ook met z'n allen afgesproken dat we alles goed afsluiten als we weg gaan.

Vanmiddag hebben we alleen maar Intercultural Communications gehad van Anelise. Haar Engels is erg goed en ik vond het dan ook een leuke les. Na school hebben we gezellig met z'n allen gegeten want het is Blandine haar laatste avond, ze vertrekt vanavond richting Rio de Janeiro waar ze nog een maand of 2 zal zijn voordat ze terug gaat naar Frankrijk. Ik vind het best jammer dat ze weg gaat aangezien ze echt heeeeeel lief is! Uiteindelijk blijven er 2 Amerikanen over (Justin & ....? oeps) 2 Fransen (Alizee & Thomas) en Dutch Madness bestaande uit Anne en mij. De 2 Amerikanen zijn pas deze week gearriveerd en gaan dan ook niet naar PUCPR maar naar Federal, een openbare universiteit die al sinds februari in staking is. (Ik begrijp daar nog steeds niets van, zo zijn er studenten die dus al sinds februari vakantie hebben en dus geen school hebben. Daarnaast zijn er ook veel studenten die niet af kunnen studeren vanwege deze staking)

Morgenvroeg hebben we nog een les Portugees en daarna hebben we weekend, wat Anne en ik heeeeeeerlijk aan het strand gaan spenderen. Zo hebben Jorge en Lucas namelijk een strandhuis en gaan we van vrijdagavond tot en met zondag lekker chillen en aan het strand hangen. Volgens de weersvoorspellingen wordt het ongeveer 30 graden dus jullie horen mij niet klagen! Nou volgens mij heb ik jullie nu wel weer een beetje bijgepraat in grote lijnen. Ik zal proberen het wat meer bij te houden zodat mijn verslagen minder lang zijn...

Fijn weekend allemaal! Tot snel, veeeeeel liefs vanuit Brazilië.

xx


  • 03 Augustus 2012 - 08:35

    Adjan:

    Goed verhaal, blij dat je sportschoenen hebt gevonden, kun je aan dat goddelijke lichaam gaan werken.
    Heel veel plezier aan het strand, veel vitaminen (fruit) eten en lekker uit rusten, 30 graden klinkt goed hier zullen zonneschijn en buien elkaar in hoog tempo afwisselen.

  • 13 Augustus 2012 - 12:59

    Diva:

    Tijd voor iets nieuws!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Curitiba

Kim goes Brasil

Recente Reisverslagen:

18 November 2012

An ordinary week in Brasilllllllll

31 Oktober 2012

Oehlala waarbenjij.nu bestaat ook nog

28 September 2012

Ferry in Brazil

03 September 2012

Foz do Iguacu

14 Augustus 2012

Hang & Over gaan op stap
Kim

Hallo mijn naam is Kim van der Sanden en ik ben een life lover. Ik studeer Communicatie International Event Music & Entertainment Studies aan de Fontys Academy for Creative Industries, beter bekend als IEMES en ACI. Voor mijn studie ben ik een half jaar in Curitiba, Brazilië te vinden. Wat ik hier allemaal mee maak wil ik graag met jullie delen, dus veel lees plezier.

Actief sinds 06 Juli 2012
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 12032

Voorgaande reizen:

09 Juni 2015 - 30 Juni 2015

KIMGOESTHAI

10 Juli 2012 - 18 December 2012

Kim goes Brasil

Landen bezocht: