Eerste schooldag - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Kim Sanden - WaarBenJij.nu Eerste schooldag - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Kim Sanden - WaarBenJij.nu

Eerste schooldag

Blijf op de hoogte en volg Kim

26 Juli 2012 | Brazilië, Curitiba

Oi Gente!

Tuda bem? Vandaag hebben Anne en ik officieel onze eerste echte schooldag gehad. Deze begon om 9.30 met een presentatie over toerisme in Brazilië en de staat Paraná, waarin Anne en ik dus verblijven. Deze presentatie was in het Portugees en ik moet zeggen dat het me behoorlijk meeviel hoeveel ik van de presentatie kon begrijpen. Bepaalde woorden beginnen steeds bekender te klinken en door de context te begrijpen kan ik de rest enigszins invullen. Wat ik persoonlijk wel heel prettig vindt want zoals ik waarschijnlijk al ontzettend vaak heb gezegd, die mensen hier spreken echt 0 Engels. Wat voor Anne en mij af en toe echt ontzettend frustrerend is. Want ook al zeg je 'Eu não falo Português' of 'Eu não entendo' mensen blijven gewoon tegen je aanpraten. Geloof me het is al ontzettend moeilijk om dit op de juiste manier te zeggen en het is dan ook niet echt leuk als mensen niet begrijpen dat je écht HELEMAAL 0 Portugees verstaat of spreekt. (Volgend exchange programma zorg ik ervoor dat ik in ieder geval de basis van de taal beheers)
Het is daarom maar goed dat school begint, kan ook niet bepaald geloven dat ik er écht zin in heb. Voel me een behoorlijk grote nerd!

Maar aanstaande maandag om 8.20 begint onze eerste les Contemporary Brazilian Economy deze duurt tot 12.00 gevolgd door Strategic Management van 14.00 - 17.40.
Dinsdag ochtend hebben we officieel onze eerste les Portugees van 9.30 - 11.10 de rest van de dag zijn we vrij.
Woensdag begint onze eerste les weer om 8.20 - 12.00 wat Information Systems zal zijn gevolgd door Geopolitics & International Business van 14.00 tot 17.40.
Op donderdag begint onze schooldag wederom om 8.20 - 12.00 wat Capital invesment and valuation zal zijn. Gevolgd door intercultural communications van 14.00 - 17.40. Op vrijdagochtend hebben we onze tweede les Portugees van 9.30 - 11.10 waarna we weer lekker vrij zijn. Dit is redelijk gunstig want zo kunnen we het weekend lekker reizen en diverse dingen bekijken.

Morgen om 14.00 zouden we eigenlijk de officiële oriëntatie van het Engelse semester hebben maar Anne en ik moeten naar de Police Federal voor de laatste keer (als het goed is). Om ons dus officieel te laten registreren. Langzamerhand worden we ook steeds beter met de bussen en kunnen we ons in het centrum van Curitiba aardig oriënteren. Zo zijn we gisteravond op eigen houtje richting het centrum gegaan met de bus en zijn we in het winkelcentrum Estacão geweest. Curitiba zit vol met shopping malls en parken. Zo heeft Jorge ons laatst meegenomen op een trip om Curitiba te verkennen en kan ik vertellen dat park Tangua en de Wired Opera Center echt heel mooi zijn om te zien (helaas was ik die dag mijn camera vergeten). Morgen gaan we dus ook eigen houtje richting de Police Federal en hoop ik op de terugweg nog even Jardim Botanico mee te kunnen pikken.

In het weekend hebben we plannen om een postkantoor op te zoeken om wat formulieren richting Nederland te sturen. Dat zal wel weer een heel avontuur worden maar met onze taalgidsen komen we er wel uit.

Vanavond staat er een heuse churrasco op het menu met onze nieuwe roommates. Ik weet niet of ik daar al iets over verteld heb, maar we zouden eigenlijk met 8 mensen in ons huis wonen. Ondertussen hebben 3 fransen jongens (Jean, Robin en Darion) ons huis verlaten aangezien ze vinden dat we te ver van het centrum af liggen. Persoonlijk vinden wij dat wel prettig, we kunnen namelijk naar school wandelen, tevens zitten we dicht bij een supermarkt. Daarnaast ben je in 20 minuten in het centrum en 's nachts wordt ons toch sterk afgeraden om met de bus naar huis te gaan dus moeten we toch een taxi pakken. (Dat vind ik overigens wel een nadeel, ze benadrukken het aspect veilig ontzettend! Wat ik natuurlijk wel begrijp maar van de andere kant ben je ook sneller wantrouwend en bang terwijl dat in principe nergens voor nodig is)
In plaats daarvan zijn Alex en Thomas terug gekomen, wat we een hele verademing vinden. Jean en Robin waren nogal goed in rotzooi maken en daarnaast is Jean 24/7 stoned of in zijn eigen wereld. Daarnaast is Alizee erbij gekomen, ook een Frans meisje. (Ter vergelijking we hebben ongeveer 50 international students waarvan zeker 50% Frans is... helaas) Ze spreekt vrijwel geen Engels maar ze praat Portugees of Frans tegen mij en ik antwoord in het Engels terug. Niet echt heel makkelijk maar communiceren gaat prima zo.
Na de churrasco zullen we waarschijnlijk richting een samba party gaan met alle andere exchange students. Anne zal waarschijnlijk niet mee gaan want die is ondertussen ontzettend verkouden geworden van de weersveranderingen, net zoals vele anderen.

Nou dat was het wel zo'n beetje. Ik heb jammer genoeg geen foto's die ik bij kan voegen maar volgende keer vast wel weer!

Ate a vista!


  • 28 Juli 2012 - 19:26

    Anne:

    Alles even in een keer bijgelezen. Klinkt hartstikke leuk. Vergeet niet te genieten van alles! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Curitiba

Kim goes Brasil

Recente Reisverslagen:

18 November 2012

An ordinary week in Brasilllllllll

31 Oktober 2012

Oehlala waarbenjij.nu bestaat ook nog

28 September 2012

Ferry in Brazil

03 September 2012

Foz do Iguacu

14 Augustus 2012

Hang & Over gaan op stap
Kim

Hallo mijn naam is Kim van der Sanden en ik ben een life lover. Ik studeer Communicatie International Event Music & Entertainment Studies aan de Fontys Academy for Creative Industries, beter bekend als IEMES en ACI. Voor mijn studie ben ik een half jaar in Curitiba, Brazilië te vinden. Wat ik hier allemaal mee maak wil ik graag met jullie delen, dus veel lees plezier.

Actief sinds 06 Juli 2012
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 12030

Voorgaande reizen:

09 Juni 2015 - 30 Juni 2015

KIMGOESTHAI

10 Juli 2012 - 18 December 2012

Kim goes Brasil

Landen bezocht: